• header stukje Allard

Allard's blog - Prins Tour 2017

Welkom op Allard zijn blog :)  Om jullie allemaal enigszins mee te laten genieten hebben we Allard een uitgebreid verslag laten maken van zijn belevingen tijdens de Prins Tour. Veel leesplezier!

Maandag 11 September

Het is maandag 11 september 2017 de dag dat Sem 5 jaar oud wordt en de Italië Tour begint. Nadat ik Sem met zijn traktatie naar school heb gebracht vertrek ik met een beetje schuldgevoel naar huis. Maar gelukkig heeft Sem helemaal zin om te trakteren en zijn feestje op school te vieren :-). Het is half 10 het avontuur gaat beginnen. Er komt een zwart Mercedes busje voorrijden met Arie van de Meer en Daan en met Geert achter het stuur rijden we naar Bilthoven om Jeroen op te halen. Jeroen stapt in en we vertrekken (ik een beetje zenuwachtig voor wat komen gaat) richting Eindhoven AirPort. Daar treffen we John en Mirella die dezelfde vlucht hebben als ons. Het is gelijk gezellig we drinken een heerlijke koffie en door de gezelligheid moeten we nog haasten om op tijd de vlucht te halen. We hebben een prima vlucht met wat veel turbulentie hoe dichter we bij Frankrijk komen hoe meer beter het weer word. Schitterende bergtoppen zijn te zien. We landen op Nice het is 25 graden en helder. Een chauffeur staat klaar en brengt ons naar het hotel brengt.

Aangekomen bij het hotel zien we dat de vrachtauto’s met de auto’s ook net zijn aangekomen. Het is een adembenemend mooi hotel met een schitterende kamer van alle gemakken voorzien. De koffer word voor me naar mijn kamer gebracht en mijn jas wordt ook netjes in de kledingkast gehangen. Ik stel nog voor om het zelf te doen maar ze kijken me aan of ik gek ben. Daan en ik helpen de chauffeurs auto’s afladen en wassen een aantal auto’s en dan is het tijd voor een biertje.

Het eerste diner is op het balkon van het hotel met een schitterend uitzicht over het landschap. Rond 23:00 uur komt Wim aan met nog een clubje mensen. We drinken nog wat na en het is al snel weer laat.

Dinsdag 12 September

Na een heerlijke nacht en lekkere douche doe ik de gordijnen open en zie in alle vroegte iemand in zijn zwembroek voorbij stievelen. Ik kijk nog eens goed en zie de big smile van Wim haha. Daan en ik maken wat tourschildjes op de auto’s en delen het tasje met touraccessoires uit. We gaan van start! Na twee minuten gaat mijn telefoon: er is een auto die niet start. Snel ga ik met Geert-Jan naar een grote supermarkt en koop een nieuwe accu voor de Porsche. Accu gemonteerd en we kunnen starten! We komen door de prachtige Gorges du Verdon een schitterende Valei. We hebben het tempo er flink in want we zijn wat achter geraakt door de defecte accu. We maken mooie beelden.

Bij de lunch aangekomen verbazen wij ons erover dat we zeker niet de laatste zijn. Na een stevige lunch vertrekken we richting het Lac de serre Poncon een gebied wat ik goed ken doordat ik er vaak ben geweest. Mijn telefoon gaat weer nu is het de Giulia die zonder benzine staat. We rijden er naar toe. Daar aangekomen zoeken we op ons navigatie systeem een tankstation. Onderweg naar het tankstation komen we een bouwmarkten tegen en kopen een jerrycan voor de brandstof. De Giulia weer bijgetankt we wachten nog even op Wim die ook moet tanken maar de andere kant is opgereden. We geven de jerrycan aan Wim mee zodat hij deze weer kan volgooien mocht er nog iemand zonder brandstof komen te staan. Samen rijden we nog het prachtige laatste deel langs het meer en komen zo bij ons hotel. We eten lekker en besluiten vroeg onze kamer op te zoeken. Daan stelt nog wat beeldmateriaal veilig en we gaan lekker slapen.

Woensdag 13 september

Na een lekkere nacht staan we vroeg op. We ontbijten snel. Ik probeer de grijze 599 van Erik en Jeroen te repareren en de motorstoring te verhelpen.

We gaan van start even een klein oponthoud de Ferrari van Bart van Soest geeft een storingslampje maar daar aangekomen is hij al uit gegaan en hij besluit verder te rijden. We komen door een prachtig gebied waar we ook weer veel mooie foto’s en beeld materiaal kunnen bemachtigen. We zien bergmarmotten langs de kant van de weg en roof vogels over ons heen scheren. Wat is het hier prachtig! Bovenop de berg gaan we grens over naar Italië. We hebben een paar pittige bergpassen waar we ons druk maken om de Ferrari’s omdat de weg zeer slecht begaanbaar is. Daan belt zelfs nog degene die de route heeft uitgezet of dit wel klopt. Uiteindelijk komen we op een super mooi uitzicht punt waar we even stil blijven staan.

We rijden door naar de lunch waar bij aankomst de Ferrari 458 aan de kook te zijn. We proberen hem door voorzichtig en de kachel aan te zetten nog wat te koelen. We zijn in een prachtig Italiaans dorpje waar de hele Famiglia ons inclusief baby ontvangt. We eten heerlijk Italiaans. De Famiglia zwaait ons netjes uit en de baby wordt nog even achter het stuur van de California gezet. Omdat we erg laat zijn rijden we het laatste deel op navigatie naar het volgende hotel. Het is een wat ouder Hotel waar de tijd heeft stil gestaan maar wat zeker zijn charme heeft. Het oogt heel statig. Helaas zijn de kamers wat gedateerd en doen de bedden je denken aan het schoolkamp van vroeger.  Ik kijk bij het zwembad en daar ligt een heel clubje met een biertje en een versnapering in het zwembad. De temperatuur van het zwembad is echt heerlijk warm en er komt een zwavellucht van het thermische bad af. Ik drink nog een biertje met Peter en zijn vader en hebben leuke gesprekken. We zijn eigenlijk nog een beetje verzadigt van de lunch maar het Italiaanse eten gaat er altijd in. We eten toevallig weer Vitello Tonato net als bij de lunch en nog andere Italiaanse gerechten. Na een gezellige avond is het weer tijd om de nodige apparatuur op te laden en we bekijken nog wat beeld materiaal en gaan slapen.

Donderdag 14 september

Ik besluit eerst een lekkere duik te nemen in het zwembad en daarna te douchen en te ontbijten. We vertrekken na het ontbijt probleempje met de kap van de California waar Wim mee rijd. We weten het dak open te krijgen en besluiten later weer verder te kijken. We beginnen met een stukje Italië daarna duiken we weer Frankrijk in dan weer terug Italië in naar San Remo waar de lunch is. Eigenlijk gaat het redelijk voorspoedig en we hebben al snel wat mooi beeld materiaal. We besluiten om ook een kopje koffie in de ochtend mee te doen met een groepje van ons.  Na de koffie rijden we het dorpje uit en de bergen in. We rijden stevig door met het groepje maken lekkere bochten en als we bovenop de berg zijn gaan de alarm lichten aan van de gele Spider. We stoppen om te kijken wat er is. De band is van de velg af gelopen en ik probeer hem met een compressor op 12v weer op te pompen. Helaas lukt dat niet. We hebben geen krik maar gelukkig komt er nog een hele groep aan rijden. Maar helaas ook geen krikje. We pakken een rotsblok en een paar route boeken om onder de spider te leggen en tillen de auto op en het lukt ons om het wiel eraf te krijgen. Ik probeer nog eens de band op te pompen als het gewicht van de auto er niet opstaat maar helaas.

We halen de koffer van mevrouw Boltjes uit de Giulia en leggen het wiel erin. Ik rijd met Erwin naar een tankstation om met een wat betere compressor lucht in de band te krijgen. Het lukt maar helaas zit er een bult op de band. Wat nu? De Fransman van het tankstation verteld dat er 1km verderop een garage zit. En inderdaad er is een garage. Het wiel halen we uit de kofferbak en ik probeer de alleen Frans pratende gedemotiveerde jonge knaap duidelijk te maken dat we graag een nieuwe band willen kopen. Hij kijkt met frisse tegenzin zijn bandenstelling na. En met twee tellen zegt hij no no. Ik besluit zelf een kijkje te nemen en vind snel een geschikte band. Na een beetje aandringen gaat hij eindelijk aan de gang waarbij ik hem een beetje help om er wat snelheid in te krijgen. Met de nieuwe band weer op de Spider kunnen we op naar San Remo. Het gaat voorspoedig rijden nog even in een politie fuik maar blijkt een controle op vluchtelingen te zijn.

We lunchen wederom lekker in San Remo en door de vertraging ook maar de snelweg route gekozen. Eerst nog een probleempje de oude Giulia van Peter en zijn vader start niet. Na wat geprobeerd te hebben besluiten we hem maar aan te duwen in een drukke straat van San Remo dit gaat vrij vlot gelukkig.

We zijn lekker onderweg en mijn telefoon gaat Wim belt me dat Arie een ongelukje heeft gehad met de 4C. We gaan er naar toe en we stoppen voor hem op de snelweg hij heeft een vrachtauto gemist bij het invoegen op de snelweg en is voor de vrachtauto terecht gekomen. We schrikken maar worden doorgestuurd naar het eerste tankstation. Daar wachten we tot Arie de bergingswagen en de politie er zijn. Er word nog wat papier werk ingevuld en we gaan met ze drieën in de Abarth richting het Hotel en kunnen aanschuiven bij het diner. Wat een dag. We lullen nog wat na en gaan lekker slapen.

Vrijdag 15 september

De verjaardag van Mick die ziek blijkt te zijn op zijn verjaardag. We staan weer vroeg op we ontbijten en het lukt ons om een keer als eerste weg te zijn om goede beelden te krijgen. We rijden door mooie wijngaarden drinken een heerlijk echt Italiaans bakkie en komen aan bij de wijnboederij en Lancia collectie. We krijgen een rondleiding en mogen unieke stukken zien. Daarna gaan de openslaande deuren open en kunnen we lunchen met het uitzicht op de Lancia collectie. Er staat een tent buiten waar Italiaanse vrouwen de lekkerste dingen voor ons bereiden. We drinken er een heerlijke wijn bij. Helaas zit de tour er voor mij op. Daan brengt mij, Erwin en Dimitri naar het vliegveld waar we nog 2,5 uur vertraging te hebben naar huis vliegen. Moe maar een schitterende ervaring rijker stap ik weer in mijn eigen bed.