Autobedrijf Wim Prins

Alfa Romeo-virus
Wim Prins is 16 jaar en autogek als hij gegrepen wordt door het Alfa Romeo-virus. Toen de mogelijkheid zich voordeed, kocht ‘ie er direct één. ‘Die knapte ik op en verkocht ik dan weer.’ Niet vreemd dus dat Wim de autobranche in gaat. Eerst doet hij de nodige ervaring op bij een lokale garage in Nunspeet. Wanneer dit bedrijf verhuist, besluit Wim voor zichzelf te beginnen aan de Harderwijkerweg, samen met Hendri Westerink, Anton Bouw en Mark Kern. ‘Hoewel het een kneuterige showroom was met rieten stoeltjes en grindtegels op de vloer, gebeurde er veel in dat pand. Wat hebben we hard gewerkt en wat hebben we een lol gehad.’

Nieuw pand in Nunspeet
In 2000 had Wim plannen voor een nieuwe locatie aan de Galvaniweg. De importeur wil Wim niet helpen, vanwege de locatie. ‘Die Italianen kijken op de kaart en denken dat Nunspeet een plaats van niets is. Het stond echter buiten kijf dat we in Nunspeet bleven: de feeling met het dorp is voor ons van groot belang. Bovendien zijn we in staat gebleken om klanten uit het hele land naar Nunspeet te trekken.’

Exclusieve auto's
Sinds de opening van het nieuwe pand maakt het bedrijf reuzenstappen en gaat de verkoop omhoog. In 2005 start Wim het label Prins Esclusivo, een collectie luxe auto’s waaronder Aston Martin, Maserati en Ferrari. Wim Prins kent ook mindere tijden. Bijvoorbeeld wanneer importeur Kroymans failliet gaat en ook de autobranche in zwaar weer komt. Maar hij slaat zich er doorheen en blijft vernieuwen. Een voorbeeld is de introductie van het merk Abarth. ‘Je moet meegroeien met je klant en we hebben er bewust voor gekozen breder te gaan dan Alfa. Maar wel met het criterium dat het een super Italiaans product moet zijn.’

Klassiekers en andere merken
In 2011 is het tijd voor iets wat hij eigenlijk al jaren wil verwezenlijken, een eigen klassieker label, PrinsClassics. Ook is er een extra locatie 200 meter verderop. Hier start hij PrinsXpert, een concept dat hem in staat stelt klanten die een ‘vreemd’ merk rijden een gepaste inruilwaarde voor hun auto te bieden.

Fantastisch team 
Plezier hebben in wat je doet, staat voor Wim Prins op nummer één. ‘We hebben een fantastisch team. Een groep mensen die allemaal enthousiast en gemotiveerd zijn. We hebben veel lol samen en dan is er ook weinig verloop qua personeel. Het team maakt het bedrijf. We zijn laagdrempelig, hebben een hoge service en een rotsvast vertrouwen van onze klanten. Dat kun je alleen met z’n allen voor elkaar krijgen.’ U bent van harte welkom.

411